Srednja škola – Centar
za odgoj i obrazovanje
Održana mobilnost u Rumunjskoj
Četvrti LTTA sastanak odvio se u gradu Alexandriji nedaleko od glavnog grada Bukurešta, a na njemu su sudjelovale naše četiri predstavnice. Tema ovog projektnog sastanka bile su dramske aktivnosti kao metoda terapije u radu s učenicima s teškoćama u razvoju.
Prvi dan proveli smo upoznavajući školu domaćina i njihove aktivnosti, a počastili su nas svojim dolaskom na otvorenje zamjenik gradonačelnika Ioan Augustin sa gđom Lilianom Magheru, osobom iz ureda gradonačelnika zadužena za obrazovanje i financiranje aktivnosti u obrazovanju te gđa Daniela Ramona Vija i g. Florin Orita iz područnog ureda za obrazovanje, a ujedno i inspektorata za obrazovanje. Nakon uvodnih riječi, čestitki za uspješno provođenje projekta i dobrih želja iz ta dva ureda, slušali smo predavanje o povijesti ovog dijela Rumunjske, gledali video o školi domaćinu, a posebno su nas razveselili učenici obližnje škole koji su za nas izveli tradicionalni ples Caluş zaštićen kao svjetska kulturna baština. Sam ritual căluş se sastoji od niza igara, skečeva, pjesama i plesova, koje izvode kalušari (căluşari) uz pratnju violina i harmonika. Mladići su tijekom căluşa pristupali inicijacijskom ritualu koji vodi majstor (vataf) koji je naslijedio znanja magičnih napjeva (descântece) i plesnih koraka od svojih prethodnika. Skupine kalušara sa šarenim šeširima, čipkastim bijelim košuljama i hlačama, ukrašene zvončićima, izvode komplicirane plesove u kojima se kombiniraju lupanje nogama o tlo, pete o petu, te razni skokovi i mahanje nogama. Video ovog nastupa možete pogledati u komentaru.
U popodnevnom dijelu programa slušali smo predavanje o dramskim tehnikama koje je moguće koristiti u radu s učenicima te osnovnim principima istih, a zatim smo u praktičnom dijelu predstavili neki tradicionalni lik iz folklora svoje zemlje te neke poznate idiome. Hrvatski tim odabrao je Malika, vragolastog šumskog duha o kojem je pisala Ivana Brlić Mažuranić. Bilo je zanimljivo slušati o tradicionalnim likovima iz Poljske, Portugala, Turske i Rumunjske te o idiomima koje oni koriste u svojim zemljama. Zanimljivo je naći sličnosti, kao npr. u hrvatskom Drži jezik za zubima, a u turskom Drži grah u ustima. Ili Puno muče malo mlijeka daje u poljskom i Puno zuji malo meda daje u hrvatskom jeziku.
Drugi dan mobilnosti u Rumunjsku u sklopu Erasmus+ projekta Sky is the limit – SENART, zapoceli smo učenjem tehnike izrade likova na drvenim kuhačama. Oslikali smo nekoliko likova koji se mogu koristiti u dramatizaciji. Zatim smo krenuli u posjete školama, ali smo putem zastali uz Dunav na granici s Bugarskom te pogledali arheološki lokalitet Cetatea Turnu što je zapravo srednjovjekovna utvrda koja je služila za obranu od Turaka kada bi nadirali sa Dunava. Zanimljivo je da su u zidine tijekom gradnje umetani razni manji predmeti koji su popunjavali prostore između kamenih gromada od kojih je utvrda građena, pa je tako i danas moguće vidjeti razne keramičke predmete, ali i ljudske kosti kako izviruju iz zidina.
Nakon razgleda ove utvrde krenuli smo u srednju školu u Turnu Magurele gdje su nam učenici pripremili ručak i poslužili nas u impresivnoj i uhodanoj formaciji. Osjećali smo se počašćeni vidjevši koliko su se ozbiljno i detaljno pripremali da nas ugoste i posluživanje izvedu besprijekorno. Radilo se o učenicima prvog razreda srednje škole.
U poslijepodnevnom dijelu programa posjetili smo integrativnu osnovnu školu čiji ravnatelj je jedan od samo dvojice ravnatelja ovog okruga koji je dobio priznanje predsjednika za svoj rad. Naime, on je 2012. godine osnovao prvi razred za učenike s teškoćama u razvoju unutar redovne škole, a i integrirao učenike s blažim teškoćama u redovne razredne odjele. U posebnom odjelu rade dva defektologa koji su cijelo vrijeme s učenicima tijekom nastave koju im drže nastavnici ili rade s njima u svojim kabinetima grupno i individualno. Poseban razredni odjel koordinira naša partnerska škola u kojoj gostujemo, stoga je ovo škola s kojom naši partneri usko surađuju. Ova škola može se pohvaliti da ima nultu stopu drop outa, ali i jedini imaju školsku kuhinju. Naime, u Rumunjskoj u školama uglavnom ne postoje školske kuhinje, ali ravnatelj ove škole putem Fondacije princeze Margarete koja djeluje u Rumunjskoj u svojoj školi osnovao školsku kuhinju, a svi učenici se u njoj i besplatno hrane.
U ovoj smo školi su za nas održane prezentacije kazališta sjena i izrade diorama, u čemu smo se i sami okušali. Diorame su vrsta scenskog prikaza koji se izrađuje u raznim dimenzijama i dubinama, u kojem se primjenom osvjetljenja s različitih strana postiže dojam kretanja. Ova je tehnika preteča kinomatografije, a može se prilagoditi u terapeutske svrhe u radu s učenicima s teškoćama. Mi smo se okušali u izradi diorame kao priče u kutiji. Svaki je tim izvukao po dva lika, mjesto radnje i emociju koju smo trebali prikazati dioramom. Hrvatski tim izvukao je ženu od 51 godinu, dječaka od 7, mjesto radnje Zagreb i emociju strah.
Sljedećih dana nastavili smo u dramskom tonu. U prvom dijelu dana izrađivali smo vaze za cvijeće uz pomoć jutenog konca kojeg smo omatali oko staklene posude. Proces je bio kreativan i uzbudljiv, a moderni dekorativni i završni materijali, u stručnim rukama, omogućili su izradu pravih remek-djela. U drugom dijelu dana, na lutkarskoj radionici upoznali smo se s lutkom kao medijem koji spaja različite oblike scenske umjetnosti te smo se potom okušali u izradi lutaka od jutenih vreća. Za ukrase smo koristili različite konce, tkanine i gumbe koje su pripremili naši domaćini. Naš tim odlučio se za izradu Šegrta Hlapića, Gite i Majstorice, a koliko smo uspjeli u našoj nakani, procijenite sami.
I na kraju, nakon provedene evaluacije, održala se svečanost dodjele certifikata, a zatim su nas domaćini ispratili domaćim tradicionalnim jelima, pjesmom i plesom. Također su za nas pripremili prezentaciju u kojoj smo se prisjetili svih aktivnosti tijekom ovog tjedna. Hvala našim domaćinima Rumunjima, hvala koordinatoru Turskoj te partnerima iz Poljske i Portugala na produktivnom i prekrasno provedenom tjednu, na novim znanjima kojima su nas obogatili i prijateljstvu kojim su nas zadužili. Do viđenja u svibnju u Poljskoj!